Analysera syfte och mål med webbnärvaro

I dag är det A och o för företagare att marknadsföra sig via webben. Hantverkare kan nöja sig med att använda diverse anbudsföretag för att marknadsföra sina tjänster men i övrigt är en webbsida en förutsättning för att driva företagande nu mer. Vilken typ av webbsida man väljer kan förstås variera. Kanske väljer du att använda din Facebooksida som din främsta marknadsföringskanal. Kanske du driver en e-butik, ett galleri online eller liknande. En enklare blogg? Det finns många möjligheter och för den företagare som ligger i startgroparna kan valalternativen tyckas oändliga så man behöver analysera vilka mål man har med sin webbnärvaro för att veta vilken variant som blir den bästa för det egna företaget.

Först bör du analysera vilken typ av webbnärvaro som skulle gagna ditt företagande bäst. En e-butik? Bra. Då behöver du välja mellan olika leverantörer eller själv bygga en e-butik eller få den gjord av en webbyrå. Behöver du knyta en blogg till din e-butik? Det beror helt och hållet på hur mycket du orkar. Det är toppen att marknadsföra all typ av verksamhet genom att vara aktiv på nätet och sköta sina kontakter via sociala media och hålla kommunikationen igång med sina följare.

Om du tror att en webbsida är det rätta för dig behöver du analysera vilket som är syftet med sidan. Analysen är viktig för att veta om själva webbsidan kommer att fungera som en landningssida för att få prenumeranter till ett nyhetsbrev till exempel. Det kan vara så att det mesta av företagets kommunikation äger rum via sociala media och det är där man lägger energin. Då behöver inte den egna webbsidan vara så avancerad. Men det är naturligtvis viktigt med en snygg webbsida oavsett syftet med den. En dåligt gjord webbsida skrämmer bort kunderna, så är det, tro det eller ej.